Det sixtinska kapellet återfinns i Vatikanstaten i Rom, och är påvens privata kapell. Det är också en turistattraktion som varje år lockar tusentals besökare. Det finns många saker i kapellet som är sevärda, men en av de sakerna som lockar mest är muralmålningen i taket av Michelangelo.

Kapellet har fått sitt namn efter påven Sixtus IV. Det var under hans tid som påve, som varade mellan 1471 och 1484, som det sixtinska kapellet konstruerades. Det byggdes mellan 1473 och 1481 efter en design av arkitekten Bacchio Pontelli. När byggnaden stod klar tillkallades de största konstnärerna av sin tid för att måla fresker och väggmålningar i kapellet. En av dem var Michelangelo.

Michelangelo kallades till Rom efter att Sixtus IV gått bort. Istället var det den nyvalda påven Julius II som kallade honom till Vatikanen, för att skapa påvens grav. Graven skulle innehålla fyrtio olika statyer, och trots att Michelangelo arbetade med den i lika många år blev den aldrig färdig. Det berodde delvis på att Michelangelo fick avbryta sitt arbete för andra uppgifter. En av dem var att måla taket i det sixtinska kapellet. Han arbetade med det i fyra år, mellan 1508 och 1512, och målade under den tiden mer än 500 kvadratmeters yta och ungefär 300 olika figurer. Påven beställde ursprungligen en målning föreställande de tolv lärjungarna, men Michelangelo övertygade påven att ge honom fria händer. Resultatet blev den massiva målningen som avbildar nio olika händelser ur Första moseboken, indelade i tre grupper: hur Gud skapade världen, hur Gud skapade människan och hur människan föll ur Guds nåd, samt Noak och hans familj. Runt om taket har Michelangelo avbildat tolv profeter som förutsåg Jesu födelse, vilka ska representera hoppet om frälsning.Sixtinska kapellet 3

För att nå upp till taket byggde Michelangelo en egen byggställning som bestod av plattformar som stack ut från hål i väggarna, istället för att bygga en ställning från golvet och uppåt. Han målade ståendes, med nacken vinklad uppåt i vad han själv har beskrivit som mycket obekväma arbetsförhållanden. Han målade med en teknik som kallas al fresco, vilket innebär att han målade på fuktig puts. Ny puts lades ut varje dag, som målades och som sedan torkade. Nästa dag skrapades kanterna bort så att en ny del av taket kunde täckas med puts. Kanterna mellan dagsverken syns än idag, vilket ger en god bild av hur arbetet gick framåt, och hur mycket möda och tanke som ligger bakom mästerverket.

Om du vill veta mer om Michelangelo och det sixtinska kapellet har Canal Digital ett stort utbud av tv-kanaler, där du bland annat kan se historiska dokumentärer.